is een qua oppervlakte relatief kleine plaats die op jaarbasis veel verkeer te verwerken krijgt. Te denken valt aan de eigen inwoners, toeleverend vrachtverkeer maar ook wandelaars en fietsers. Het onderwerp is door de vele vervoersvormen die het eiland en haar historische kern aandoen een belangrijk speerpunt voor de Eilandraad. De werkgroep verkeer bevordert de leefbaarheid op Marken door te adviseren, na te denken en te inspireren op het gebied van verkeer en mobiliteit.
Huidige situatie
De werkgroep is in 2017 opgestart met als aanleiding het doorrijden binnen Marken door niet-zijnde bestemmingsverkeer. Sinds de start van de werkgroep is het aantal onderwerpen echter gegroeid en weten inwoners de werkgroep goed te vinden aangaande allerlei vraagstukken. Inmiddels zijn er meerdere thema’s rondom verkeer waarover men zich buigt. Vaak zijn zaken niet juridisch afdwingbaar. Het doel is problemen signaleren en bijdragen aan oplossingen. Op dit moment houdt de werkgroep (deels ook in samenwerking met de werkgroep toerisme) de vinger aan de pols bij de volgende onderwerpen:
• Beheersing illegaal inrijden/parkeren: er zijn grotere borden geplaatst (o.a. bij de lus) met daarop ‘P Visitors’ – die lijken effect te hebben;
• Regulering elektrische toeristische vervoermiddelen als scooters en e-cars: er zijn contacten met verhuurders en de werkgroep toerisme;
• Bereikbaarheid hulpdiensten: in gesprek met Gemeente Waterland en de brandweer over onder andere plaatsing gele markering P-verbod voor betere bereikbaarheid;
• Terugdringing schade aan wegen door onder andere zwaar verkeer: men is in overleg met ondernemers op de haven en kijkt hierbij naar mogelijkheden;
• Afwikkeling te verwachten bouwverkeer: de gemeente gaat handhaven op alle verkeer >5000 kilo in de oude kern en oplossingen worden besproken;
• Parkeerproblemen in het algemeen: de werkgroep verkeer gaat meedenken omdat deze opgave invloed heeft op de verkeerssituatie;
• Laadpalen elektrische auto’s en het daarbij wel of niet parkeren: particulieren kunnen bij de gemeente een laadpaal aanvragen. Per twee aanvragen moet de gemeente een laadpaal voor beide
auto’s plaatsen. Hierbij gaan in principe steeds twee parkeerplaatsen verloren. Dit geldt voor zowel elektrische als ook benzine en/of dieselauto’s. Ondanks dat nog niet wordt gehandhaafd op parkeren door niet elektrische auto’s gaat de werkgroep verkeer dit onderwerp als geheel in de gaten houden;
• Elektrische auto Stichting Duurzaam Waterland (SDW): het pilotproject lijkt goed ontvangen – we houden het vervolg in de gaten;
• Snelheidsreductie fietspad nabij de Kets terugbrengen: de werkgroep verkeer heeft hier in samenspraak met een bewoner naar gekeken. Hierin is door alle partijen nagedacht over mogelijkheden zoals witte waarschuwingsstrepen voor vooral wielrenners;
• Contacten omgevingsmanagers van aannemers en HHNK over nieuw gemaal ‘De Poel’: er is kennisgemaakt, de contacten zijn goed en de werkgroep voorziet weinig problemen;
• Stijging verkeer door pakketbezorgers: de werkgroep ziet een stijgende lijn in dit type verkeer en houdt dit in de gaten. Het instellen van een centraal afleverpunt op Marken is onderzocht maar is praktisch moeilijk uitvoerbaar;
• N518 behoud 80 km en verbreding fietspad: dit blijft een continu aandachtspunt waarvoor we onze contacten met Gemeente Waterland, HHNK en de Provincie Noord-Holland blijven inzetten.
Wat willen we bereiken?
Het doel is de leefbaarheid op Marken wat betreft het verkeer te behouden en waar kan verder te verbeteren ten behoeve van zowel inwoners als bezoekende doelgroepen.
Hoe doen we dat?
Problemen die er zijn met betrekking tot het verkeer op Marken worden door de werkgroep gesignaleerd. De werkgroep denkt, al dan niet in samenwerking met de Gemeente Waterland en/of andere partijen, na over mogelijke verbeteringen. Ze probeert daarbij partijen, met soms tegengestelde belangen, bij elkaar te brengen om tot voor alle partijen goede oplossingen te komen.
Er is in eerste instantie vooral aandacht gevraagd voor beheersing van het illegaal inrijden. De werkgroep heeft hierover ingesproken in de gemeenteraad en zij was hiervoor ontvankelijk. Vervolgens heeft het een werkgroep studenten van Hogeschool Windesheim gevraagd dit onderwerp te onderzoeken. Hieruit kwamen geen zaken die zijn overgenomen of ingevoerd. Wel is de werkgroep (weer) in gesprek gekomen met de gemeente over het doorrijden en andere zaken.
Onze opdracht
De werkgroep verkeer draagt bij aan de leefbaarheid op Marken door belanghebbenden rondom dit onderwerp van advies te voorzien, structureel na te denken over dit onderwerp en blijvend te inspireren op het gebied van verkeer en mobiliteit op het eiland.
Hoe organiseren we dat?
De werkgroep verkeer is in contact met alle stakeholders die met het onderwerp te maken hebben. Zij is onder andere in overleg met de ambtenaar verkeer & mobiliteit en de wethouder van de Gemeente Waterland. Daarnaast zijn er goede contacten met de omgevingsmanager van HHNK.
Raakvlakken met andere thema’s
• Toerisme: het in goede en veilige banen leiden van toeristisch verkeer dat Marken bezoekt;
• Wonen: blijvend in gesprek zijn met bewoners over thema’s als verkeersveiligheid en parkeren;
• Natuur en milieu: het genereren van laadpalen voor het opladen van elektrische auto’s en daarmee bij te dragen aan het milieu op Marken.
Wat kost het en wat verwachten wij van de Gemeente Waterland?
Wij verwachten als Eilandraad met haar werkgroep verkeer de goede contacten met de Gemeente Waterland te continueren en in gesprek te blijven om gezamenlijk structureel te blijven inzetten op verbeteringen voor verkeer en mobiliteit op Marken.





