Openbaar vervoer van en naar Marken is een belangrijke pijler om het eiland aantrekkelijk en leefbaar te houden. Zowel inwoners van als ook bezoekers aan Marken hebben openbaar vervoer nodig om de toegankelijkheid op een zo hoog mogelijk niveau te houden. Bovendien is goed openbaar vervoer van en naar Marken van groot belang om haar aantrekkelijk te maken voor nieuwe bewoners. Dit is onder andere met het oog op de nieuwbouw nabij het sportcomplex van Sportvereniging Marken van groot belang.
Huidige situatie
De aansluiting van de bus van vervoerder EBS op de metro Noord-Zuidlijn op Station Noord in Amsterdam is prima. Reizigers vanuit Marken ondervinden hiermee geen problemen door de frequentie waarmee de Noord-Zuidlijn rijdt. Reizigers naar Marken hebben vanaf Station Noord prima haalbare vertrektijden van de bussen naar het schiereiland. Deze zijn in de dienstregeling zodanig ingericht dat deze drie minuten na aankomst vertrekken. Ook bij de laatste bus.
In de ochtendspits, tussen 7.00 uur en 8.00 uur, is het zogenoemde ‘rondje door Monnickendam’ geschrapt. Dit is een tijd lang een doorn in het oog geweest van elke passagier uit Marken die naar een bestemming verder dan Monnickendam reist. Door het schrappen hiervan bedraagt de reistijd van Marken naar Station Noord circa 25 minuten. Vanwege contractuele verplichtingen die EBS heeft is het echter niet mogelijk dit ook te realiseren in de rest van de dienstregeling. Wel heeft de jeugdraad van de Eilandraad ervoor gezorgd dat er een bus naar Marken in het Nachtnet wordt opgenomen. Zo kunnen jongere doelgroepen uit Marken na een avond stappen thuis komen.
Wat willen we bereiken?
Het doel van de werkgroep Openbaar Vervoer is het in stand houden van de huidige dienstregeling met mogelijkheden tot verbeteringen. Te denken valt aan de reeds genoemde aansluiting vanuit Purmerend naar Amsterdam. Toch is het niet zeker of dit in de (nabije) toekomst kan worden gerealiseerd.

Een ander doel van de werkgroep is, door het ontbreken van een directe verbinding tussen Amsterdam Centraal Station en Marken en met het oog op toerisme van en naar het eiland, het verduidelijken van de manier waarop Marken met het openbaar vervoer te bereiken is. Dit is van belang om het toerisme te stimuleren en te voorkomen dat Marken slecht vindbaar is voor toeristen.
Vanwege de Covid-19 pandemie en de maatregelen vanuit de regering (zoveel als mogelijk thuis werken en zo min mogelijk reizen) is de bezettingsgraad in het openbaar vervoer op het moment van schrijven ongeveer 30% van wat het ooit was. Dit is op lange termijn niet te financieren waardoor het vrijwel onontkoombaar is dat wijzigingen worden doorgevoerd in de dienstregeling indien dit niet verbeterd.
Het is dus zaak dat reizigers van en naar Marken het openbaar vervoer (terug) zullen vinden wanneer de pandemie onder controle is. Op dit moment is de dienstregeling in de ochtendspits versoberd. Toezegging is wel dat, wanneer de bezettingsgraad toeneemt richting wat het was, er weer terug zal worden gegaan naar de aanvankelijke dienstregeling.
Hoe doen we dat?
De (werkgroep van) de Eilandraad heeft geen directe invloed op de dienstregeling van vervoerder EBS. Om aangehaakt te blijven is de strategie om zoveel als mogelijk in contact te blijven met de vervoerder. Zo kunnen klanteisen worden ingebracht vanuit doelgroepen die het openbaar vervoer gebruiken. Daarnaast is het zo dat de klankbordgroep Openbaar Vervoer Waterland nieuw leven zal worden ingeblazen. Er wordt geprobeerd bij deze klankbordgroep aan te haken. Enerzijds om op de hoogte te blijven van de stand van zaken en anderzijds om invloed uit te oefenen richting mogelijke verbeteringen.
Onze opdracht
Wij willen er voor zorgen dat er, binnen de mogelijkheden die wij hebben, een zo goed mogelijke en realistische dienstregeling is voor het openbaar vervoer van en naar Marken. Cruciaal is hierbij een goede aansluiting op lijnen waar geregeld gebruik van wordt gemaakt. Zoals de buslijnen naar Purmerend en Volendam maar eveneens de Noord-Zuidlijn. Bovendien zal er alles aan worden gedaan om minimaal twee bussen per richting per uur van en naar Marken te laten (blijven) rijden.
Hoe organiseren we dat?
Door, zoals reeds eerder in dit hoofdstuk aangegeven, op structurele basis in gesprek te zijn en blijven met alle stakeen shareholders.
Raakvlakken met andere thema’s
• Toerisme: om het toerisme aan mensen die los van georganiseerd vervoer naar Marken komen blijvend te stimuleren.
• Jeugdraad: de jeugd op Marken heeft openbaar vervoer nodig om te reizen van en naar opleiding en werk. Daarnaast is openbaar vervoer onontbeerlijk in het aantrekkelijk houden van Marken als plek om te wonen voor de jeugd.
• Wonen: met alle nieuwbouwplannen die worden gerealiseerd en/of op stapel staan is het hebben van een goede dienstregeling betreffende openbaar vervoer onmisbaar om potentiële bewoners naar Marken toe te krijgen.
Wat kost het en wat verwachten wij van de Gemeente Waterland?
De werkgroep openbaar vervoer van de Eilandraad heeft geen concrete activiteiten die geld kosten. Wel verwachten wij van de Gemeente Waterland dat zij zich, samen met ons, hard blijft maken voor een dienstregeling die Marken leefbaar houdt.





