Visie promotie van "Mooi wonen op Marken"

In meerdere hoofdstukken in deze toekomstvisie is al naar voren gekomen hoe belangrijk het is voor Marken dat er nieuwe inwoners komen. Onze focus ligt op het aantrekken van jonge gezinnen. Er liggen kansen, immers: de situatie op de woningmarkt is voor jonge mensen lastiger dan ooit en op Marken komen er woningbouwprojecten aan. De werkgroep ‘Mooi wonen op Marken’ zet in op het verder op de kaart zetten van Marken als aantrekkelijke woonomgeving.

Huidige situatie
De term ‘leefbaarheid’ geeft aan in hoeverre een bepaald gebied of gemeenschap aantrekkelijk is om te wonen en werken. Elk mens heeft zijn eigen definitie van leefbaarheid want een ieder heeft haar eigen woon en werkwensen. In het algemeen wordt leefbaarheid door verschillende factoren bepaald. Zo wordt er gekeken naar aspecten als de aanwezigheid van winkels, horeca en scholen. Maar ook het milieu, sociale kenmerken en de demografische ontwikkeling van een gebied spelen een rol.

Er zijn een aantal ontwikkelingen die een risico vormen voor de leefbaarheid op Marken. De voornaamste zijn krimp, vergrijzing en de onbekendheid met Marken als open en prettige woonomgeving. De krimp van de Marker bevolking is met 3 procent (zestig mensen) over de periode 2013-2020 niet direct alarmerend. De leeftijdsopbouw van diezelfde groep is daarentegen wel een reden voor ongerustheid want Marken vergrijst.

Toekomstvisie 2021 2025 mooi wonen op marken

Daarnaast heeft Marken te maken met vooroordelen en onbekendheid. Aan toeristen is geen gebrek maar vaak gehoorde opmerkingen zijn ‘Waar zouden deze mensen in het weekend wonen?’ of ‘Men leeft hier vooral van het toerisme’. Marken is geen openluchtmuseum met daarin louter acteurs ter aankleding van het dorp. Marken is verre van een strenggelovige gemeenschap, heeft goede voorzieningen in elk opzicht met daarnaast een uitstekende openbaar vervoerverbinding met de hoofdstad Amsterdam. Binnen vijfentwintig minuten staat men op Station Noord.

Bij leefbaarheid hoort een verscheidenheid aan publieke voorzieningen. De voorzieningen die een gemeenschap heeft zijn mede afhankelijk van vraag en aanbod. Ondernemers en verenigingen hebben baat bij een doelgroep die bereikbaar en groot genoeg is. De supermarkt moet een bepaalde omzet draaien om rendabel te zijn. Sport en muziekverengingen hebben jonge aanwas nodig om vergrijzing tegen te gaan. Die voorzieningen moeten er zijn en blijven om het vestigingsklimaat op Marken voor zowel bestaande als nieuwe inwoners goed te houden. Vraag en aanbod zijn hierbij aspecten die altijd met elkaar in verbinding staan en in balans dienen te zijn. Om die reden is het belangrijk actief aan de promotie van Marken te werken om nieuwe inwoners naar het eiland te trekken. Maar ook jonge Markers willen wij behouden en hen de kans bieden om hier een gezin te stichten. Marken heeft immers veel te bieden voor verschillende doelgroepen: de rust van een kleine gemeenschap ten opzichte van de grote stad, een rijk verenigingsleven, veiligheid en daarnaast een kindvriendelijke omgeving.

Ondernemers op Marken hebben voorgesteld om een campagne te ontwikkelen die wordt ingezet op metrostations in Amsterdam. Hiermee willen de ondernemers bezoekers naar het eiland trekken. De Eilandraad zet zich in om sponsoren te vinden die meehelpen om een dergelijke campagne mogelijk te maken. De huidige situatie laat in elk opzicht zien dat wij Marken meer bekend en vervolgens bemind moeten maken.

Wat willen we bereiken?
Wij willen onze doelgroep over Marken informeren op een manier die aansluit bij hun interesses en zoekgedrag. Bezoekers aan Marken die voor het eerst komen zijn veelal positief verrast door de sfeer en de omgeving. Wanneer mensen Marken beter leren kennen zijn wij ervan overtuigd dat dit de instroom aan nieuwe inwoners zal stimuleren en het behoud van de jongere doelgroepen. Hierdoor gaan wij vergrijzing en krimp tegen. Dit heeft een positieve invloed op de leefbaarheid en het behouden en stimuleren van een breed aanbod aan voorzieningen.

Hoe doen we dat?
Door middel van promotie van Marken als een open en kindvriendelijke woonplaats met veel natuur en op een steenworp afstand van Amsterdam. Het is essentieel om de autonome instroom of doorstroom van nieuwe en jonge Markers op gang te houden. Veel bestaande woningen zijn afgelopen jaren van eigenaar gewisseld. Door het informeren over de mogelijkheden voor aankopen van woningen door jongeren willen wij hen stimuleren te blijven. Dit gaat tevens verkrotting en de aankoop van woningen ter recreatie tegen.

In het hoofdstuk wonen kwam al naar voren dat er volop werk wordt gemaakt van twee nieuwe woonterpen (circa negentig woningen) nabij de voetbalvelden van Sportvereniging Marken. Deze worden ontwikkeld voor verschillende type bewoners en in verschillende prijsklassen. Ontwikkelaar HSB uit Volendam gaat deze woningen bouwen. Het is zowel in het belang van HSB als van Marken dat deze woningen verkocht worden aan jongere doelgroepen. De werkgroep Mooi wonen op Marken wil hierin samenwerken met HSB om elkaar indien nodig te versterken in de promotie van het project. Wanneer dit nodig blijkt te zijn om de verkoop van woningen te stimuleren willen wij hier samen met HSB budget genereren om promotie mogelijk te maken.
Het promoten van Marken gaan wij doen door gebruik te maken van drie kanalen:

• De website www.mooiwonenopmarken.nl;
• Sociale media Facebook en Instagram;
• Google zoekmachine en Google advertenties.

De website dient een goed en waarheidsgetrouw beeld van het voormalig eiland Marken te geven. Hierin komen alle facetten die eerder in dit stuk als positieve punten zijn benoemd terug. Op zowel historisch, cultureel als sociaal vlak. Met uitleg over Marken en haar bewoners. De website gaat gerichte informatievoorziening bieden aan doelgroepen die Marken willen leren kennen.

Via sociale mediakanalen gaan wij actuele informatie en nieuwe dingen delen. Met deze informatie willen we het imago van Marken een boost geven. Sociale media bieden de mogelijkheid om ons specifiek op bepaalde doelgroepen te richten. Iedereen die een account heeft op sociale media is immers herkenbaar op het gebied van bijvoorbeeld geslacht, leeftijd en persoonlijke interesses.
Tot slot maakt Google de informatie vindbaar op het Internet. Wij zetten in op het dusdanig inrichten van onze websitestructuur, content en sociale media dat deze goed vindbaar zijn op Google. Ook willen we inzetten op advertenties middels Google’s commerciële platform Adwords.

Onze opdracht
Het promoten van Marken als een mooie, levendige, open en prettige plek om te wonen waarbij het huidige aantal inwoners behouden blijft en er nieuwe instroom van jonge doelgroepen komt.

Hoe organiseren we dat?
De werkgroep Mooi Wonen op Marken heeft haar activiteiten ter promotie als volgt gedefinieerd:

2024-02-26_125851.png

Raakvlakken met andere thema’s
• Wonen: de ontwikkelingen op het gebied van woningbouw op Marken zijn één van de voornaamste speerpunten voor promotie en de verkoop van deze woningen;
• Onderwijs: om de continuïteit van het basisonderwijs op Marken voor de toekomst te borgen dient promotie te worden gedaan om extra aanwas aan leerlingen te genereren;
• Voorzieningen: het behoud van voorzieningen zoals cultuuren sportverenigingen, speeltuin, geldautomaat et cetera.

Wat kost het en wat verwachten wij van de Gemeente Waterland?
De Eilandraad en de werkgroep Mooi wonen op Marken verwachten van onze gemeente dat wij gezamenlijk optrekken in de promotie van haar dorpskern Marken. Het is op dit moment niet duidelijk wat deze promotieactiviteiten precies gaan kosten. Zeker is dat er gelden nodig zijn om promotieactiviteiten te ontwikkelen en uit te voeren. Wij zien hierin de Gemeente Waterland en commerciële belanghebbenden als partners die ondersteunen met kennis en financiële middelen. De Gemeente Waterland heeft in 2015 reeds 3.500 euro subsidie verstrekt voor de in dit hoofdstuk genoemde activiteiten. Daar is aan het einde van 2020 nog circa 300 euro van over. Een nieuwe financiële impuls is nodig om onder meer de website www.mooiwonenopmarken.nl in de lucht te kunnen houden.