In 1950 is de vrijwillige brandweer op Marken opgericht. Zij zijn onderdeel van de veiligheidsregio Zaanstreek Waterland (VRZW) en worden gemiddeld zestien keer per jaar gealarmeerd voor het redden van mens en dier, het bestrijden van brand en het verlenen van hulp bij ongevallen en ijsincidenten.
Successen tot nu toe
- Een hecht en gedreven team van vrijwilligers;
- Tot nu toe 24/7 dekking kunnen garanderen;
- De VRZW kunnen overtuigen van de noodzaak van een blusvoertuig met voldoende bluscapaciteit op Marken en daarmee de kleinere variant (minder blus- en manschappencapaciteit) uit het dekkingsplan laten schrappen.
Vrijwilligers
Het werven en behouden van voldoende vrijwilligers is moeilijk. Het probleem is tweeledig: er zijn weinig vrijwilligers overdag beschikbaar (weinig werkgelegenheid op Marken) en het is lastig om jonge aanwas te behouden (beschikbaarheid starterswoningen). We hebben in de afgelopen vijf jaar drie voorbeelden van jonge opgeleide vrijwilligers die de post verlaten omdat er geen huisvesting op Marken beschikbaar is. Een leefbaar dorp met voldoende woningen, een basisschool en supermarkt is voor onze post van levensbelang. Ook zitten wij te denken aan voorrang voor brandweervrijwilligers bij de toekenning van (sociale) huurwoningen.
Locatie kazerne
Het overgrote deel van de incidenten vindt buiten de oude kern van Marken plaats. Wij verliezen veel kostbare tijd bij het verlaten van de oude kern vanaf de huidige kazernelocatie. Een kazerne buiten de oude kern zoals bijvoorbeeld De Klapperhoutjes of de loodsen nabij de Kruisbaakweg / Boxenring zou onze voorkeur hebben.
Bereikbaarheid
Tijdens de grote brand op de Kets bleek de bereikbaarheid van de oude kern een groot probleem. Voertuigen van naburige korpsen hadden veel moeite om het incident te bereiken. De smalle bruggen, verkeerd geparkeerde auto’s, bestelbusjes van koeriersdiensten en ladende/lossende vrachtauto’s zorgden voor veel oponthoud. Op korte termijn zien wij graag een derde ontsluitingsweg alleen bestemd voor hulpdiensten over het “Burgermeester-bruggetje” gerealiseerd worden. Ons voorstel is om het bestaande voetpad en de brug te verbreden en te voorzien van een automatische paal inclusief camera met kentekenherkenning om misbruik van de derde ontsluiting te voorkomen. Ook wanneer er in de toekomst gekozen wordt voor een kazerne buiten de oude kern biedt deze oplossing altijd snel toegang tot de oude kern.
Waterhuishouding
Een ander groot probleem waar we bij de brand op de Kets tegenaan liepen was de beschikbaarheid van Bijlage 4 (Brandweer Marken) 69 bluswater. De grote hoeveelheid waterplaten en ondiepe sloten resulteren in een zeer slechte doorstroming en een tekort aan bluswater. Graag zouden wij zien dat er een gedegen onderhoudsplan komt waar ook naar wordt gehandeld. Wij realiseren ons dat niet alle sloten in beheer zijn van de Gemeente Waterland maar zijn van mening dat de gemeente hier wel een grote rol in kan spelen.
Speerpunten
Onze speerpunten voor de komende jaren zijn:
1. Behoud vrijwilligers: in overleg met de Gemeente Waterland en de VRZW tot een aanpak komen om vrijwilligers te werven en te behouden. Zonder nieuwe vrijwilligers kan de post niet blijven bestaan;
2. Bereikbaarheid oude kern: met de Gemeente Waterland de bereikbaarheid van de oude kern voor in ieder geval hulpdiensten verbeteren door het realiseren van een derde ontsluitingsweg;
3. Locatie kazerne: met de Gemeente Waterland en de VRZW op zoek naar een meer toekomstbestendige locatie voor de kazerne.





